Úvod    Články    Škoda na zdraví    Ako podať sťažnosť na lekára

Ako podať sťažnosť na lekára

S poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa stretávame každý. Keďže zdravie patrí medzi najdôležitejšie aspekty nášho života, je dôležité, aby bola zdravotná starostlivosť poskytovaná správne, a to či už ide o prevenciu, diagnostiku alebo liečbu. Ako pacient sa však môžete ocitnúť aj v situácii, v ktorej si nie ste istý, či váš lekár postupoval správe. Aké kroky vtedy môžete podniknúť a na koho sa môžete obrátiť si povieme v nasledujúcich riadkoch.

PRÁVO NA SPRÁVNE POSKYTNUTIE ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI

Každý z nás má právo na ochranu zdravia. Samotný základ tohto práva zakotvuje Ústava SR a na ňu nadväzujúca zákonná úprava v podobe zákona o zdravotnej starostlivosti (z.č. 576/2004 Z.z.) a zákona o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti (z.č. 578/2004 Z.z.). 

Aby sa dosiahla ochrana zdravia, je dôležité, aby bola zdravotná starostlivosť poskytovaná správne. Takúto povinnosť stanovuje poskytovateľom ZS zákon o zdravotnej starostlivosti v § 4 ods. 3. Čo to ale presne znamená? V zdravotnom práve sa pre tento účel používa pojem poskytovania ZS lege artis, ktorý vyjadruje postup, ktorý je v súlade so zákonom a zodpovedá najvyššiemu dosiahnutému vedeckému poznaniu. Lege artis sa musí teda postupovať počas celého procesu liečby. To znamená, že sa musia vykonať všetky zdravotné úkony včas, aby mohla byť zabezpečená účinná liečba, zohľadňujú sa súčasné poznatky lekárskej vedy, dodržiavajú sa štandardné postupy na výkon prevencie, diagnostiky a terapeutických postupov, a to pri súčasnom zohľadnení individuálneho stavu pacienta. Ak si to v skratke zhrnieme, lekár má povinnosť postupovať počas celého procesu liečenia pacienta v súlade so štandardnými postupmi, ktoré majú zabezpečiť čo najúčinnejšiu liečbu.

Ak vás pri tejto problematike zaujímajú základné práva pacienta, tým sme sa venovali v tomto článku.

AKÉ KROKY MÔŽEM PODNIKNÚŤ, AK SA DOMNIEVAM, ŽE LEKÁR MI NEPOSKYTOL ZDRAVOTNÚ STAROSTLIVOSŤ SPRÁVNE?

V prípade, ak sa ako pacient domnievate, že vám zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne, prvým krokom je obrátiť sa na poskytovateľa zdravotnej starostlivosti so žiadosťou o nápravu podľa § 17  zákona o zdravotnej starostlivosti. V rámci žiadosti popíšete najmä dôvody, pre ktoré sa domnievate, že vám zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne a tiež akým spôsobom žiadate vykonanie nápravy. O spôsobe vybavenia vami podanej žiadosti o nápravu vás je poskytovateľ ZS povinný informovať do 30 dní od jej podania.

MÔŽEM SA OBRÁTIŤ NA ÚRAD PRE DOHĽAD NAD ZDRAVOTNOU STAROSTLIVOSŤOU?

V zmysle § 17 ods. 4 zákona o zdravotnej starostlivosti, ak poskytovateľ ZS nevyhovie vašej žiadosti o nápravu alebo vás neinformuje do 30 dní o vybavení žiadosti od jej podania, máte právo obrátiť sa na Úrad pre dohľad nad ZS (ďalej ako “úrad”).  Úrad je dozorným orgánom, medzi ktorého úlohy patrí aj dohľad nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Jeho úlohy sú vymedzené v § 18 ods. 1 písm. b) zákona o zdravotných poisťovniach a dohľade nad ZS (z.č. 581/2004 Z.z.), medzi ktoré patrí aj ukladanie sankcií v prípade, že by došlo k nesprávnemu poskytnutiu zdravotnej starostlivosti. 

Postupu v prípade nesprávne poskytnutej ZS sme sa venovali aj v predošlom článku

AKO SA MÔŽEM DOMÔCŤ NÁHRADY ŠKODY, AK MI BOLA SPÔSOBENÁ NESPRÁVNYM POSKYTNUTÍM ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI?

Ak vám bola nesprávnym poskytnutím zdravotnej starostlivosti spôsobená škoda na zdraví, môžete sa náhrady škody domôcť podaním žaloby. V konaní pred súdom je dôležité vedieť preukázať, že vám zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne, že došlo k škode na vašom zdraví a že je medzi poškodením vášho zdravia a nesprávne poskytnutou zdravotnou starostlivosťou súvislosť. Tiež  treba identifikovať aj zavinenie, buď ako nedbanlivostné alebo úmyslené.

Pre podanie žaloby a priebeh súdneho konania je relevantný Civilný sporový poriadok. Pri podávaní žaloby o náhradu škody je príslušným súdom pre vás súd, v ktorého obvode nastala skutočnosť, ktorá zakladá vaše právo na náhradu škody - v našom prípade obvod, v ktorom vám bola nesprávne poskytnutá zdravotná starostlivosť.

Viac k téme:

poskytovanie zdravotnej starostlivosti

Zaregistrujte svoj prípad a získajte zastupovanie za ZVÝHODNENÝCH PODMIENOK. Vašu šancu posúdime
ZADARMO do 48 hodín!
Registrácia prípadu
facebook posts