



JUDr. Miriam Tipánová24. 08. 2020
Základné práva pacienta týkajúce sa zdravotnej starostlivosti
Práva pacienta, ktoré sa týkajú zdravotnej starostlivosti sú upravené najmä v zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti. Práva nenájdete vymenované v jednom ustanovení zákona, ale sú roztrúsené v rôznych právnych predpisov aj v rôznych ustanoveniach. Preto cieľom článku je si tieto základné práva zhrnúť.Základné práva pacienta
- Máte právo na správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti.
- Každý pacient má právo na výber poskytovateľa zdravotnej starostlivosti (ambulancie).
- Ak máte trvalý pobyt alebo prechodný pobyt v určenom zdravotnom obvode ambulancie, tak vás poskytovateľ nemôže odmietnuť pre neúnosné pracovné zaťaženie (to platí len v prípade všeobecného lekára).
- Ak vás poskytovateľ ambulantnej starostlivosti odmietne, máte právo požiadať vyšší územný celok o preverenie odmietnutia.
- Ak to vyžaduje váš zdravotný stav, máte právo aby vás všeobecný lekár odoslal na vyšetrenie k lekárovi - špecialistovi.
- V ambulancii vás lekár nemôže diskriminovať kvôli vašej chorobe, rase farby pleti atď.
Práva týkajúce sa súhlasu s liečbou
- Máte právo byť informovanýo svojom zdravotnom stave, vrátane povahy ochorenia, potrebných zdravotných výkonoch a možnostiach liečby.
- Máte právo liečbu odmietnuť.
- Ak ide o neodkladnú zdravotnú starostlivosť (napr. ste odpadli), nie je potrebný informovaný súhlas na poskytnutie zdravotnej starostlivosti.
- Ak nedodržujete liečebný režim, tak sociálna poisťovňa vám môže prestať platiť nemocenské dávky a zdravotná poisťovňa môže od vás žiadať náklady na liečbu.
Práva týkajúce sa zdravotnej dokumentácie
- Máte právo nahliadať do svojej zdravotnej dokumentácie, robiť si na mieste výpisky alebo kópie zo zdravotnej dokumentácie.
- Lekár vám nemusí sprístupniť zdravotnú dokumentáciu v prípade, ak by ste boli pacientom, ktorému sa poskytuje zdravotná starostlivosť v odbore psychiatria alebo klinický psychológia, ak by to negatívne ovplyvnilo vašu liečbu.
- V prípade úmrtia má právo nahliadať do zdravotnej dokumentácie napríklad manžel/ka.
Právo na mlčanlivosť
- Máte právo aby zdravotnícky pracovníci dodržiavali mlčanlivosť o všetkých informáciách týkajúcich sa vášho zdravotného stavu aj všetky ostatné informácie osobného charakteru a to aj po vašej smrti.
Porušenie práva pacienta na správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti
- Ak si myslíte, že boli porušené vaše práva na správne poskytnutie zdravotnej starostlivosti, môžete podať písomnú sťažnosť riaditeľovi zdravotníckeho zariadenia.
- Poskytovateľ je povinný pacienta písomne informovať o spôsobe vybavenia žiadosti, a to najneskôr do 30 dní od jej podania.
- Pacient môže podať podnet aj na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou a žiadať, aby úrad prešetril, či mu bola poskytnutá zdravotná starostlivosť lege artis, teda správne.