Práva dieťaťa pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti
Informovaný súhlas je kľúčovým prvkom, pričom hlavné rozhodovanie nesú v prípade detských pacientov zákonní zástupcovia, no staršie a rozumovo vyspelé deti majú právo byť do procesu zapojené. Dôležité je nájsť rovnováhu medzi ochranou dieťaťa a rešpektovaním autonómie dieťaťa. Ďalšia epizóda z relácie „Právo z čakárne“ vás prevedie problematikou práv dieťaťa pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti.
Pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti maloletým je nevyhnutný súhlas zákonného zástupcu, najčastejšie rodiča. V prípade detí môže vzniknúť otázka, či je postačujúci súhlas len od jedného rodiča alebo je potrebný súhlas oboch. Dozviete sa to v tomto článku.
Je však dôležité podotknúť, že aj detskí pacienti majú pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti určité práva.
Kľúčové práva dieťaťa:
- Právo na dôstojnosť a ochranu zdravia – Dieťa nesmie byť vystavené ponižujúcemu zaobchádzaniu a má právo na zdravotnú starostlivosť primeranú jeho veku a potrebám.
- Právo byť informované – Dieťa by malo byť informované o svojom zdravotnom stave a možnostiach liečby primerane svojmu veku a schopnosti porozumieť.
- Právo na vyjadrenie názoru – Hoci hlavné rozhodovanie je na zákonných zástupcoch, dieťa má právo vyjadriť sa k tomu, akú zdravotnú starostlivosť chce alebo nechce podstúpiť.
Ak je dieťa staršie a dostatočne vyspelé, má právo na spoluúčasť pri rozhodovaní a lekári by mali brať do úvahy jeho názor. V niektorých prípadoch môže aj samotné dieťa dať súhlas na zákrok, ak je dostatočne rozumovo vyspelé (zvyčajne okolo 15 rokov) a ide o menej závažný zákrok.
Existuje dokonca aj situácia, keď lekár môže poskytnúť neodkladnú zdravotnú starostlivosť aj bez súhlasu rodičov, a to v prípade, ak je ohrozený život alebo zdravie dieťaťa.