Účtovanie zdravotnej starostlivosti pacientovi
V dnešnom článku sa budeme venovať tomu, kedy od vás lekár môže žiadať úhradu za poskytnutú zdravotnú starostlivosť a kedy naopak nie. Tiež si povieme aj o povinnosti lekára vydať vám doklad o zaplatení a aké sankcie za jeho nevydanie môžu lekára postihnúť. No a na záver si rozoberieme, ako by ste mali postupovať v situácii, keď od vás lekár poplatok vyžiadal neoprávnene.KEDY MÔŽE LEKÁR VYBERAŤ POPLATOK OD PACIENTA?
V oblasti výberu poplatkov od pacienta je veľmi dôležité najprv rozlišovať lekárov, ktorí nemajú uzatvorené zmluvy so zdravotnými poisťovňami a tých, ktorý zmluvy s poisťovňami uzatvorené majú. Ak lekár nemá uzatvorenú zmluvu so zdravotnou poisťovňou, tak u neho funguje poskytovanie ZS na priamu platbu. To znamená, že poskytovanie ZS nie je lekárovi hradené zo zdravotnej poisťovne, ale priamo pacientom. Takže lekár, ktorý funguje systémom priamej platby vyberá od pacienta poplatok podľa svojho cenníka. Cenník je lekár povinný zaslať samosprávnemu kraju spolu s každou jeho zmenou a dodržiavať ho.
Druhou situáciou je, ak lekár zmluvu so zdravotnou poisťovňou má, vtedy je poskytovanie ZS lekárovi uhrádzané zdravotnou poisťovňou. Takže lekár v tomto prípade nemôže od pacienta požadovať poplatky za poskytnutie ZS, ktorá je lekárovi už raz hradená. Zazmluvnení lekári sú potom povinní umiestniť na prístupnom a viditeľnom mieste okrem cenníka aj zoznam všetkých zdravotných výkonov, ktoré sa plne alebo čiastočne uhrádzajú alebo vôbec neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia. Pacient si tak u zazmluvneného lekára zaplatí len za tie zdravotné výkony, ktoré zo zdravotného poistenia hradené nie sú. Tými sú napríklad potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla či na zbrojný pas.
LEKÁR MUSÍ PACIENTOVI VYDAŤ DOKLAD O ZAPLATENÍ
Tak ako pri každej inej platbe, aj v ambulancii vám po zaplatení lekár musí vydať potvrdenie o úhrade určitého poplatku. Takáto povinnosť vyplýva lekárom zo zákona o poskytovateľoch ZS (z.č. 578/2004 Z.z.), konkrétne z jeho ustanovenia § 79 ods. 1 písm. o). Forma potvrdenia bude závisieť od spôsobu platby. Napríklad pri platbe v hotovosti vám lekár vydá pokladničný doklad, pri bezhotovostnom prevode zas faktúru. Pri porušení tejto povinnosti môže poskytovateľovi ZS v zmysle § 82 ods. 1 písm b) zákona o poskytovateľoch ZS (z.č. 578/2004 Z.z.) hroziť pokuta až do výšky 3 319 eur.
NEOPRÁVNENÉ POPLATKY JE MOŽNÉ NAHLÁSIŤ NA SAMOSPRÁVNY KRAJ
Zákon o poskytovateľoch ZS obsahuje aj to, ktoré orgány vykonávajú dozor nad dodržiavaním povinností, ktoré lekárom z tohto zákona vyplývajú. Samotnú povinnosť dodržiavať cenník, nachádzame v ustanovení § 79 ods. 1 písm. zo). Nad povinnosťou dodržiavať cenník vykonáva dozor samosprávny kraj, a to v zmysle § 81 ods. 1 písm. g).
Podnet na samosprávny kraj môžete podať písomne alebo elektronicky. Každý samosprávny kraj by mal mať zverejnenú aj adresu, na ktorú je podnet možné zaslať. Napríklad Bratislavský samosprávny kraj má postup pre podávanie podnetov v prípade neoprávnených poplatkov priamo na webovej stránke e-VÚC. Adresy pre ostatné samosprávne kraje nájdete na príslušnej webovej stránke ich samosprávneho kraja. Postup je ale vždy rovnaký a môžeme vychádzať z informácii na stránke e-VÚC, ktorá uvádza, ktoré informácie by mal podnet obsahovať. Tými informáciami sú:
● meno a priezvisko, adresu, prípadne telefonický alebo e-mailový kontakt osoby, ktorá podnet podáva
● identifikačné údaje o lekárovi alebo nemocnici
● opis problému s určením časového obdobia.
Podnet potom zasielate písomne alebo elektronicky na adresu, ktorú si uviedol samosprávny kraj na svojej webovej stránke.
V nadväznosti na povinnosti zákon stanovuje aj sankcie za ich porušenie. Za nedodržanie cenníka (ak napríklad poplatok nebol uvedený v cenníku) môže samosprávny kraj uložiť v zmysle § 82 ods. 10 zákona o poskytovateľoch ZS pokutu až do výšky 3 319 eur. V prípade, ak samosprávny kraj zistí, že lekár vybral od pacienta neoprávnene poplatok, hrozí mu pokuta až do 16 596 eur.
Pre vás ako pacienta je dôležitou informáciou aj to, že v konaní sa rozhoduje aj o vrátení neoprávneného poplatku. V rozhodnutí o uložení pokuty za neoprávnený poplatok teda samosprávny kraj rozhodne aj o vrátení neoprávneného poplatku. Ďalšou dôležitou informáciou pre vás ako pacienta je, že konanie o uložení pokuty sa môže začať najneskôr do uplynutia 3 rokov od porušenia tejto povinnosti poskytovateľom ZS.